Skarga do Rzecznika Praw Pacjenta

Drodzy Koleżanki i Koledzy,

często zgłaszacie nam przypadki naruszeń praw pacjentów przez szpitale i poradnie AOS, polegające m.in. na:

– odsyłaniu pacjentów do lekarzy POZ po zwolnienia lekarskie,

– odsyłaniu pacjentów do lekarzy POZ po skierowania na wykonanie wymaganych przez szpitale lub AOS badań.

W przypadku powtarzania się takich praktyk, Zarząd Federacji przygotował ścieżkę postępowania, polegającą na składaniu stosownych skarg do Rzecznika Praw Pacjenta.

Po kliknięciu linków poniżej znajdziecie:

Przesłane wzory skarg należy traktować jako przykłady, a nie „gotowce”, a więc:

  • Należy opisać tylko taki przykład naruszenia praw pacjenta, który w danym przypadku miał miejsce (wzór zawiera zaznaczone na żółto przykładowe opisy).
  • Warto dookreślić treść skargi: bardziej szczegółowy opis sytuacji, podanie konkretnej daty, okoliczności, dookreślenie miejsca, w którym takie praktyki mają miejsce – np. jaki oddział szpitala.
  • Można je stosować, odpowiednio modyfikując treść, zarówno wobec szpitali, jak i poradni/lekarzy AOS.
  • Warto załączyć do nich posiadane kopie dokumentów potwierdzających opisywaną sytuację (np. „karteczki” z nazwami badań do wykonania wręczanymi pacjentom w szpitalach, druk EDM).

Pismo możemy przesłać na trzy sposoby:

  1. Pocztą tradycyjną na adres ul. Płocka 11/13 01-231 Warszawa
  2. E-mail kancelaria@rpp.gov.pl (skan pism należy podpisać podpisem elektronicznym)
  3. Na skrzynkę ePUAP

Jest to ogólnopolskie działanie. Zarząd Federacji podkreśla, iż w województwach i miejscowościach, w których związki i świadczeniodawcy podejmują takie działania, opisane wyżej procedery w wyraźnym stopniu się zmniejszają. Zachęcamy więc do podejmowania aktywności w tym zakresie.