Zasady wypisania pacjenta z listy aktywnej POZ

Przesyłamy Wam bardzo ważną procedurę, dotyczącą zasad wypisania pacjenta z listy aktywnej POZ.

Jeśli borykamy się z trudnymi sytuacjami z pacjentami – np. agresją wobec personelu, czy rażącym brakiem współpracy – przypominamy, że istnieje możliwość wypisania pacjenta z listy.

Przesyłamy dostosowany do naszych potrzeb standard postępowania (wzorowany na procedurze Podkarpackiego Związku PZ, opracowanej przez dr Mariusza Małeckiego) wraz z gotowymi wzorami pism i wpisów do dokumentacji.

Prosimy o zapoznanie się i rozważne wdrażanie – dla bezpieczeństwa zespołu, przejrzystości działań i pewności prawnej przychodni.

Można wykreślić zarówno pacjenta dorosłego, jak i niepełnoletniego w związku np. z niewłaściwym zachowaniem rodzica.

Przykładowe powody wypisu:

  • Obraźliwe lub agresywne zachowanie pacjenta wobec personelu przychodni czy oczywiście wobec samego lekarza.
  • Notoryczne niestosowanie się do zaleceń lekarskich.
  • Brak współpracy ze strony pacjenta, uniemożliwiający skuteczne leczenie.
  • Podważanie kompetencji lekarza.
  • Niepochlebne komentarze w Internecie
  • Nieuzasadnione skargi na przychodnię czy lekarza do różnych instytucji
  • Postawy antyszczepionkowe

Powodem wypisu może być zatem szeroko rozumiane nieakceptowane zachowanie pacjenta/rodzica/opiekuna czy też np. utrata zaufania do rodzica czy pacjenta.

Powodem do wypisu może być także oczywiście niewłaściwe zachowanie w odniesieniu nie tylko do lekarza, ale również do personelu z nami współpracującego np. lekarzy rezydentów, pielęgniarek, asystentów medycznych czy rejestratorek.

W dniu zdarzenia dokonujemy wpisu do dokumentacji medycznej dotyczącego sytuacji będącej powodem wykreślenia pacjenta. Jeżeli sytuacje będące powodem wypisu się powtarzają lub z jakiś powodów nie zdążyliśmy dokonać wpisu w dniu zdarzenia to dokonujemy wpisu to najbliższym możliwym terminie. Jeżeli w tym dniu nie było udzielane żadne świadczenie zdrowotne – to wpis wykreślający pacjenta kodujemy kodem ICD – 10 – Z76.5 – Osoba, której zachowanie budzi trudności w opiece zdrowotnej. Taki wpis jedynie autoryzujemy bez wpisywania pozycji rozliczeniowych. Dodatkowo może zostać stworzona notatka służbowa z opisem incydentu, która nie jest elementem dokumentacji medycznej i jako taka nie podlega udostępnieniu pacjentowi czy uprawnionym instytucjom.

Przykładowe wpisy do dokumentacji medycznej podajemy poniżej.

Wypisani pacjenci/ rodzice wypisanych pacjentów zwykle zwracają się o kopię dokumentacji medycznej licząc np., że np. poprzez skargi do NFZ czy RPP będą mogli uzyskać przywrócenie na listę przychodni, a lekarza/przychodnię spotka kara. Stąd zalecana jest staranność w prowadzeniu dokumentacji zwłaszcza wpisu wykreślającego pacjenta.

Kolejnym ważnym elementem jest pismo informujące o wypisie – proszę go uzupełnić w wykropkowanych polach. W pozostałej treści proszę nie wprowadzać modyfikacji. Wszystkie elementy pisma są obligatoryjne, w szczególności ważne jest to co poniżej (to co piszę poparte jest sporym doświadczeniem – ponad 20 wypisanych pacjentów na przestrzeni ostatnich lat i bardzo liczna korespondencja w tych sprawach z różnych instytucji typu Rzecznik Praw Pacjenta, NFZ, Rzecznik Odpowiedzialności Zawodowej OIL, adwokaci reprezentujący pacjentów, sami pacjenci):

  • termin wypisu powinien być wskazany około 21 dni od dnia wysłania pisma (w tym okresie jesteśmy zobowiązani udzielać świadczeń zdrowotnych pacjentowi)
  • należy wskazać co najmniej dwa miejsca, gdzie pacjent może uzyskać świadczenia z zakresu kompetencji lekarza POZ (wskazać, co nie oznacza co nie oznacza potwierdzenia, że w danym miejscu zapiszą go na listę aktywną)
  • pismo musi być podpisane JEDNOCZEŚNIE przez kierownika podmiotu oraz lekarza leczącego (my przyjęliśmy, że podpisuje lekarza, do którego pacjent jest zapisany lub jeżeli nie ma takiego lekarza to inny lekarz POZ z danej placówki, który np. udzielał świadczeń w ostatnim okresie)
  • pismo w identycznym brzmieniu jak do pacjenta wysyłamy do Podlaskiego OW NFZ, przekreślając dane pacjenta
  • z dniem wskazanym, jako dzień zaprzestania udzielania świadczeń zdrowotnych wobec pacjenta, wycofujemy pacjenta z naszej listy aktywnej (można to zrobić np. w dniu wysłania pisma wybierając przyszłą datę)

NAJISTOTNIEJSZE JEST ŻEBY ZOSTAŁY DOPEŁNIONE WSZYSTKIE PUNKTY ZAWARTE WE WZORZE, KTÓRY PRZESYŁAMY – NIE NALEŻY WPROWADZAĆ WŁASNYCH MODYFIKACJI, W SZCZEGÓLNOŚCI SKRACAĆ CZY LIKWIDOWAĆ KTÓREGOŚ Z ELEMENTÓW. Tak naprawdę zupełnie wtórne znaczenie ma przyczyna, z powodu której wypisujemy pacjenta – to nie podlega sprawdzeniu i kwestionowaniu przez wymienione powyżej instytucje. Decyzja o zaprzestaniu udzielania świadczeń zdrowotnych wobec określonej osoby co w warunkach POZ oznacza wykreślenia z listy aktywnej, jest ostateczna i nie ma dla pacjenta jakiejś drogi odwoławczej.

wzór pisma dla pacjenta pełnoletniego
wzór pisma dla pacjenta NIEpełnoletniego

Przykładowy wpis do dokumentacji medycznej:

Po zapoznaniu się z relacją personelu rejestracji naszej przychodni (potwierdzoną notatką służbową) oraz po przeprowadzeniu rozmów z pracownikami obecnymi w miejscu zdarzenia, dotyczącymi incydentu z dnia …………………….., podczas którego matka małoletniej pacjentki Nowak Zuzanny, podczas jej rejestracji do lekarza POZ, zachowywała się w sposób arogancki, agresywny słownie oraz awanturniczy wobec pracowników rejestracji – bez uzasadnionej przyczyny i w sposób wysoce nieakceptowalny – podjąłem decyzję o odstąpieniu od dalszego udzielania świadczeń zdrowotnych na rzecz tej pacjentki.

(Wersja dla pacjenta dorosłego: Po zapoznaniu się z relacją personelu rejestracji naszej przychodni (potwierdzoną notatką służbową) oraz po przeprowadzeniu rozmów z pracownikami obecnymi w miejscu zdarzenia, dotyczącymi incydentu z dnia ……………………., podczas którego pacjent Jan Kowalski, w trakcie rejestracji na wizytę do lekarza POZ, zachowywał się w sposób arogancki, agresywny słownie oraz awanturniczy wobec pracowników rejestracji – bez uzasadnionej przyczyny i w sposób wysoce nieakceptowalny – podjąłem decyzję o odstąpieniu od dalszego udzielania świadczeń zdrowotnych na rzecz tego pacjenta).

Po zweryfikowaniu, że działania personelu rejestracji były zgodne z obowiązującymi procedurami wewnętrznymi, przepisami prawa oraz zasadami dobrej praktyki obsługi pacjentów, uznaję za zasadne zakończenie udzielania świadczeń zdrowotnych pacjentce/ pacjentowi w naszym podmiocie.

Podobne decyzje podjęli pozostali lekarze udzielający świadczeń z zakresu kompetencji lekarza POZ w naszym podmiocie.

Zgodnie z art. 38 ust. 1 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (tj. Dz. U. 2008, Nr 138, poz. 857), art. 10 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz. U. 2009, Nr 52, poz. 417) oraz przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tj. Dz. U. 2008, Nr 164, poz. 1027), informuję, że odstępuję od leczenia pacjentki Nowak Zuzanna posiadającej PESEL ………………….

W przedstawionej sytuacji nie występuje zagrożenie zdrowia ani życia pacjenta.

Wnioskuję również do kierownictwa podmiotu leczniczego o wykreślenie wyżej wymienionej pacjentki z listy lekarza POZ oraz wskazanie rodzicowi/ opiekunowi prawnemu możliwości uzyskania świadczeń z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej w innych placówkach.