Zasady realizacji transportu medycznego w POZ

Koleżanki, Koledzy,

przypominamy kilka zasad, dotyczących wystawiania zleceń na transport medyczny dla pacjentów. W trosce o skuteczność naszych działań oraz przestrzeganie obowiązujących przepisów, prosimy o ich przestrzeganie bez wyjątków:

  1. Zlecenia na transport medyczny wystawiamy wyłącznie na pierwszorazową wizytę. Nie przewidujemy od tej zasady odstępstw 🚫.
  2. Jeśli pacjent otrzymał skierowanie do AOS (Ambulatoryjnej Opieki Specjalistycznej) podczas hospitalizacji, zlecenie na transport medyczny wystawiamy tylko na pierwszorazową wizytę 🏥.
  3. W przypadku kolejnych wizyt kontrolnych w AOS, zlecenie na transport wystawia jednostka, która wyznacza wizytę kontrolną – czyli AOS 📅.
  4. Jeżeli AOS odmawia wystawienia zlecenia na transport, jest to kwestia wyłącznie pomiędzy pacjentem a AOS. Nie jesteśmy stroną w tej sprawie i pacjenci nie powinni zgłaszać się do nas z żalem, ponieważ nie możemy tego problemu rozwiązać 🙅‍♂️.
  5. W takich sytuacjach pacjent powinien zgłosić się do kierownika AOS, Narodowego Funduszu Zdrowia lub Rzecznika Praw Pacjenta 📞. To tam można szukać rozwiązań.
  6. Nie powinniśmy przepisywać zleceń na transport za AOS ❌. Tego typu postępowanie jedynie utrwala patologię i powoduje, że zamiast poświęcać czas na leczenie naszych pacjentów, wykonujemy pracę za specjalistów z AOS ⏳.
  7. Takie zalecenie znajduje się również w opublikowanym przez Rzecznika Praw Pacjenta Nawigatorze Pacjenta. Zachęcamy do zapoznania się z tym praktycznym poradnikiem: Nawigator Pacjenta 📘.

 

Dodatkowo przypominamy, że zasady realizacji transportu medycznego podlegają kontroli NFZ. Podobnie jak w przypadku refundacji leków, transport medyczny nie zawsze przysługuje pacjentowi, a w razie kontroli NFZ może to skutkować żądaniem zwrotu kosztów transportu przez NFZ 💼. W związku z tym prosimy o szczególną ostrożność i unikanie wystawiania zleceń na transport, gdy nie są one zgodne z przepisami ⚖️.

Tylko jednolite postępowanie pozwoli nam zmienić nieprawidłowe przyzwyczajenia AOS i uniknąć niepotrzebnych nieporozumień czy trudnych sytuacji z pacjentami ⚖️.